Model ASSURE
Model
Reka Bentuk instruksional ASSURE,
(Heinich, 1982) bertujuan menyediakan panduan merancang dan mengendalikan
pengajaran yang memerlukan penggunaan media. Justeru itu penyesuaian ini dapat
dilakukan berasaskan Model Reka Bentuk tersebut bagi memilih dan menggunakan
media pengajaran secara umum.
Mengandungi enam langkah :
- Analisis ciri pelajar
- Nyatakan objektif
- Pilih media dan bahan
- Gunakan media dan bahan
- Libatkan pelajar
- Nilai dan semak semula media dan bahan
1. Analisis ciri pelajar.
a) Mengenal pasti ciri-ciri umum
seperti jantina, umur, bakat, gaya pembelajaran, kelas dan taraf sosioekonomi.
b) Mengenal pasti ciri-ciri
peringkat masuk (specific entry characteristics) dan pengetahuan yang sedia ada
yang berkaitan dengan tajuk dan kandungan pelajaran seperti pengetahuan,
kemahiran dan sikap pelajar.
2. Nyatakan objektif-objektifpembelajaran secara khusus.
a) Objektif mungkin diambil dari
sukatan pelajaran, panduan kurikulum atau buku teks.
b) Penentuan objektif adalah berdasarkan
kepada peringkat prestasi yang ingin dicapai, keadaan pembelajaran dan kriteria
atau darjah pencapaian yang dihajati.
3. Pilih media dan bahan.
Bahan
media dipilih berdasarkan kepada tingkat kebolehan pelajar dan matlamat atau
objektif pembelajaran yang ingin dicapai.
4. Gunakan alat/bahan pengajaran.
a) Sediakan media dan bahan yang
akan digunakan dan masa pembelajaran yang diperlukan. Contoh: Pribiu (Preview)
video sebelum mengajar.
b) Kemudian sediakan media dan
bahan-bahan, alat-alat serta kemudahan-kemudahan yang diperlukan.
c) Sediakan tempat belajar seperti
kelas, makmal atau pusat sumber dan lain-lain kemudahan dan keperluan untuk
belajar.
d) Sediakan pelajar. Contoh,
sediakan set induksi atau nyatakan tujuan dan objektif pembelajaran.
e) Sedia pengalaman pembelajaran.
Bagaimana anda menyampaikan media? Sebagai penyampai utama atau bertindak
sebagai pemudah cara atau pengurus pembelajaran?
5. Libatkan pelajar.
Untuk
mempastikan bahawa proses pembelajaran itu berlaku, pelajar perlu dilibatkan
dalam aktiviti pembelajaran seperti membuat latihan, perbincangan, latih tubi,
kuiz, projek dan sebagainya. Kegiatan pengukuhan (reinforcement activities)
seperti pengukuhan serta-merta diberi selepas pelajar memberi tindak balas
yang betul (Skinner, 1954).
6. Nilai dan semak semula bahan.
Setelah
selesai pengajaran, penilaian tentang kekuatan dan keberkesanan bahan media itu
secara menyeluruh harus dijalankan. Dalam penilaian itu soalan berikut harus
difikirkan:
a.
Adakah
objektif-objektifpembelajaran tercapai?
b. Adakah alat/bahan media yang digunakan membantu
proses pengajaran-pembelajaran? Adakah kesemua pelajar menggunakan alat/bahan
media dengan cara yang betul?
c.
Adakah suasana pembelajaran selesa?
d.
Adakah peluang-peluang pemerhatian individu diberi?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan